Flickor på skuggsidan

Flickor på Skuggsidan är rubriken på SvDs artikelserie om tjejer som hamnar snett och blir våldsamma. Det är tydligen en växande trend och tjejernas beteende liknar mer och mer det man förr nästan uteslutande såg hos killar. Och det känns som om flickor är på tapeten den här veckan för igår, eller kanske i förrgår läste jag en annan artikel om hur tjejer/kvinnor som blir kända AUTOMATISKT måste bli förebilder. De belyste att samma krav inte ställs på kända killar/män. Varför är det så tror ni?
.
Det är ju inte alls det jag jobbar med nu, men luciatraditionen innebär att lysa upp någons vardag och vi får i och med kandidatrollen ta på oss uppgiften att vara bra förebilder för andra. Vi ska kunna stå för vår sak och argumentera för insamlingen. Vi ska stå emot skönhetsidealen och "leva som vi lär".
Det är ett stort uppdrag, men jag känner verkligen hur jag växer in i rollen. Och det är så kul! Först när allt är över tror jag att jag kommer fatta hur mycket jag lärt mig av det här.
.
Nu är det bara 4 dagar kvar! Rösta fram Maria till Sveriges Lucia och stöd samtidigt Världens Barns insamling till Plan Sverige. SMS:a lucia(mellanslag)maria till 72970

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0