Sicilien, Siracusa, lussetåg och bläckfisk!

Nu är vi äntligen nere på Siracusa på Sicilien! Nedresan hit tog låååång tid... Vi åkte i över 13h. Tur att jag hade ett underbart sällskap med mina lussekollegor och de fina 2 representanterna från Skansen, Paula och Anna (fjolårets lucia vinnare).
Här nere delar jag och min fina tärnkollega Dannielle ett ytterst fint rum. Och när vi vaknade igår så slogs vi av en underbar sjöutsikt och fram kom kamerorna. Sedan gick vi ned till en mycket angenäm frukostbuffé :) När vi sen gick ut mötes vi av 20c och stråååålande sol! Fantastiskt och samtidigt konstigt såhär den 18/12...
Igår lussande vi på ett barnsjukhus där vi även hade utdelning av kakor, samt att vi sjöng på röda korsets julfest. 
Vi var även på en mycket intressant guidad tur där vi bla fick testa att sjunga inne i en otrolig grotta kallad Diynusos öra, som hade FANTASTISK akustik!
Här nere får vi 2 gånger om dan äta fantastiska 3-rätters menyer med typiska Sicilianska specialitéer. Vi har ätit en massa god pasta och trevligheter. Men igår så fick vi även STORA mängder bläckfisk i alla dess delar former och konsistenter. Jag tycker det är jättekul att få testa en massa nya maträtter och uppleva och lära mig kultur. Men bläckfisk x 5 på ett dygn blev lite väl intensivt iaf för min smak....

Igår blev tyvärr Aida vid flera tillfällen illa bemött. De undrade hur en mörkhårig tjej kunde bli Lucia. Något som gör mig väldigt upprörd och frustrerad. Extra mycket då man inte kan språket, då man inte förstår allt som sägs och inte blir helt förstådd. Det känns som man inte kan försvara! Men teamet runt omkring oss har varit fantastiska och likaså Aida! Jag är stolt över att få en del av detta grymma team och att få vara Aidas tärna!


Idag har vi varit på guidad tur i gamla stan, varit på akvarium, varit del i en mässa i Luciakyrkan, samt vandrat runt och sjungit på inget mindre än ett papermaché museum, där dom visar hur Sicilianerna har levt och bott! Mycket spännande och konstig upplevelse att ställa upp sig brevid en papermache ringklockarman i en papermache kyrka och bli fottad i full lusseskrud! Det var även kul att få titta på bilder från alla lucior som varit på detta museum sedan 96. Hittade bla två vänner: Frida Andersson och Nadja Högman, kul att se och ni var mycket fina :)
Sen blev det nu en tidig middag, kväll och läggdags, för imorrn ska vi upp på fisk och krydd marknad kl 700. Sen bär det det av med lussande för bla borgmästaren och ärkebiskopen!


God natt på er alla fina!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0